Arvokkaimmat arvoni juuri tänään



Minulle tärkeät arvot tällä hetkellä ovat; ainutlaatuisuus, omistautuminen ja herkkyys.

Ainutlaatuisuus on herännyt minussa päivä päivältä yhä enemmän ja tuo rakkauden jokaiseen päivääni. Ainutlaatuisuus näkyy arjessani päivittäisillä ainutlaatuisilla hetkillä, jotka ovat nyt. Huomaan hymyt, katseet ja kuulen kuiskaukset, joilla sisäinen ääneni minulle puhuu. Huomioin ainutlaatuiset hetket mieheni ja lasteni kanssa. Mitään ei voi toistaa enää samalla tavalla uudestaan, sillä minä olen muutoksessa joka hetki ja samoin kaikki ympärilläni.



Omistaudun tällä hetkellä tälle kirjoitukselleni ja yhä enenevässä määrin rakkaudelle itseäni kohtaan. Omistaudun myötätunnolla omiin heikkouksiini ja kehitän itselleni joka päivä uusia tapoja olla myötätuntoisempi itselleni. Aina en jaksa, ei huvita tai kiinnosta. Ärsyttää ja piinaa kaikki mitä ympärilläni sekä sisälläni tapahtuu. Lähden ulos ja istun vasten puun runkoa tai kannon nokassa. Omistaudun tuolle hetkelle silmät avoinna ja näen! Kaikki ei olekaan sitä miltä näyttää, tuntuu tai kuulostaa. Hyväksyn, avaudun ja päästän irti!



Herkkyys on hetkittäin ylitse pursuavaa aistien ylirasittumista. Näen, kuulen, haistan ja maistan ihan liikaa! Tunnen kehossani toisten tunteet, lausumattomat sanat ja äärimmäisen kiireen. Olen saanut nyt otteen tuosta herkkyydestä ja olen tiellä kohti oman herkkyyteni ymmärrystä. Eristäytymisen ja pelokkuuden aika on ohitse, nyt on aika vahvistaa ja ottaa käyttöön. Ymmärrän yhä selkeämmin myös sen ettei kaikesta tarvitse selvitä yksin. Asioita, tunteita ja tuntemuksia kuuluu ja saa jakaa. Apua voi ja pitää osata pyytää. Ennen kaikkea läheisiltäni ja luottaa omiin taivasauttajiin :) Luon herkkyyden avulla itselleni omaa elämääni ja luotan siihen, että se kantaa.



Kysymyksiä arvoihini liittyen:
Mikä on minulle tärkeää juuri nyt?
Teenkö asioita itselleni, vai muille?
Olenko elinvoimainen, tunnenko olevani elossa tässä hetkessä?
Välitänkö siitä mitä teen työkseni?
Millaisena haluaisin ihmisten muistavan minut?
Miten olen toteuttanut arvojani tänään?

Tässä yksi mietinnässäni oleva tapa kartoittaa arvojani:
ARVOPORTAAT
Ennen keskittymistä portaiden kysymyksiin hiljennyn hetkeksi tai teen tietoisuusharjoituksen (5-10min)
Portaikon kysymykset alhaalta ylöspäin:
Mikä havahduttaa/pysäyttää minut hetkeen?
Mikä minua inspiroi?
Mistä saan voimaa?
Mitä rakastan elämässäni?
Mikä tekee minusta minut?
Mistä unelmoin?




Kokeile sinäkin :)

Ohje:
Kirjoita jokaiselle portaalle enintään 3 asiaa.
Valitse jokaiselta portaalta yksi sinulle tällä hetkellä tärkein asia.
Tutki löytämiäsi asioita seuraavien kysymysten avulla yksi kerrallan:
Miten ilmennän näitä asioita päivässäni?
Mitä voisin lisätä ja miten sen tekisin?
Mistä voisin aloittaa juuri nyt?

Ole lempeän luja ja löydä itsestäsi uusia asioita <3 joita rakastaen näet arvosi selkeämmin ja toteutat elämääsi puhtaamin. Ole juuri SINÄ, sillä minäkin aion olla juuri MINÄ :)  


Kommentit